Biznes

Psychologiczna Diagnoza w Organizacji

Psychologiczna Diagnoza w Organizacji

…. czyli jak łączyć psychologię z biznesem , możesz w adekwatny i spójny sposób odpowiedzieć na potrzeby pracowników , nie gubiąc przy tym celów biznesowych.

Organizacja to żywy organizm, w którym każda część wpływa na całość. Gdy jedna z jego części nie funkcjonuje prawidłowo, szybko odbija się to na reszcie systemu. Dlatego tak ważne jest przeprowadzenie diagnozy przed wprowadzeniem zmian czy form rozwojowych dla pracowników (np. coachingu, warsztatów). Pracując z biznesem obserwuję, że dzięki diagnozie można trafnie określić, które obszary wymagają poprawy, jakie są źródła problemów i jakie działania podjąć, aby przyniosły najlepsze efekty. Diagnoza pozwala uniknąć „domysłów” i „przypadkowych działań” w usprawnieniu relacji i współpracy w zespołach, pozwala ocenić trudności konflikty, brak motywacji, nieporozumienia, problemy z realizacją zadań.

Proces diagnozy, składa się z kilku kluczowych etapów:

WYZWANIE – I etap to identyfikacja wyzwań, z jakimi boryka się organizacja – definiujemy konkretne obszary do badania, ustalamy cele pracy

ODPOWIEDŹ – II etap to kontraktowanie działań – ustalamy m.in. co będziemy badać? kto bierze udział w diagnozie? rozwiewamy nadzieje i obawy związane z procesem diagnozy

DIAGNOZA – III etap to działania związane z diagnozą przeprowadzenie wywiadów z pracownikami z różnych szczebli – po wywiadach wchodzi analiza wyników i opracowanie wniosków

REKOMENDACJE – IV etap to przedstawienie wyników i zaproszenie do wspólnej dyskusji, refleksji oraz rekomendacji działań – czyli co robimy z tym, czego się dowiedzieliśmy? od czego rozpoczynamy interwencje?

Spojrzenie na organizację całościowo, przyczynia się do świadomego zarządzania, budowania spójnego leadershipu, adekwatnego i transparentnego funkcjonowania firmy. Warsztaty są wtedy „uszyte na miarę” bo wiemy czego w organizacji potrzeba.

Analiza Transakcyjna jako narzędzie psychologicznej diagnozy

Psychologiczna Diagnoza Organizacji oparta o narzędzia Analizy Transakcyjnej to proces, który pozwala na zrozumienie dynamiki relacji w firmie, identyfikację problemów relacyjnych oraz opracowanie strategii poprawy funkcjonowania organizacji.

Analiza Transakcyjna (AT) to psychologiczna koncepcja stosunków międzyludzkich, komunikacji i społecznych zachowań. AT pozwala na ocenę stanu organizacji na pięciu poziomach: OSOBA, RELACJE, ORGANIZACJA, KULTURA i ENERGIA. To podejście umożliwia zrozumienie, jak funkcjonują poszczególne jednostki oraz całe zespoły, jakie są relacje, jak kultura organizacyjna wpływa na efektywność pracy, z jaką energią i motywacją mamy do czynienia. AT dostarcza narzędzi do analizy interakcji w zespołach, gier psychologicznych oraz schematów, w które wchodzimy. Analizujemy przepływ informacji, osobiste postawy i style pracy.

Dlaczego warto przeprowadzić diagnozę?

Psychologiczna diagnoza organizacji z wykorzystaniem Analizy Transakcyjnej to cenne narzędzie, które pozwala na zrozumienie dynamiki relacji w firmie i sprawną identyfikację przyczyn problemów organizacyjnych. Po diagnozie możliwe jest opracowanie skutecznych strategii poprawy funkcjonowania organizacji i budowanie silnego, zmotywowanego zespołu.

Ania Andrysiak

Psycholog, coach, trener kompetencji społecznych w biznesie,
praktyk Analizy Transakcyjnej w organizacji. Pracuje z szefami firm
i kadrą zarządzającą, pomagając odzyskać energię i spokojną głowę.
Autorka programu Psychologia Lidera. Prowadzi firmę Twój Coach
https://twoj.coach

Poprzedni artykuł

Nowa rzeczywistość rekrutacyjna. Jakie kompetencje będą kluczowe na rynku pracy w najbliższej dekadzie – i jak je znaleźć?

Czytaj więcej
Następny artykuł

Państwowa Inspekcja Pracy odpowiada na pytania przedsiębiorców

Czytaj więcej

ul. Reja 6, 65-076 Zielona Góra
Tel. 884 782 630
E-mail: b.przybylska@opzl.pl