Marketing i reklama

Czyli słów kilka o Brand Identity w branży HoReCa

Czyli słów kilka o Brand Identity w branży HoReCa

Najważniejsze pytanie na początek… zawsze to samo. Czym jest branding? Bez odpowiedzi na to pytanie, ciężko postawić diagnozę. Jeszcze trudniej wdrożyć lub stworzyć strategię dla swojego biznesu. Tak się składa, że branża HoReCa pozostaje jedną z najwdzięczniejszych branż w realizacji obszarów Branding, komunikacja i storytelling. Dlaczego więc, o własną markę dba tak niewielu inwestorów?

Najpierw odpowiedzmy sobie na to nurtujące pytanie. Logo, szyld, key visual, baner, ulotka… to najczęściej wymieniane hasła, kiedy rozmawiamy o brandingu z klientem. Branding jest tym wszystkim, ale nie jest tym! Te wymienione wyżej to jedynie instrumenty/narzędzia, które pomogą nam zbudować pełnokrwisty brand. Branding natomiast to odczucie na temat marki, osoby lub usługi. No i teraz dodajmy do tego jedzenie i łóżko. Restauracje i hotele powinny mieć tak naprawdę z górki, ale tylko wtedy, kiedy pochylą się nad własną identyfikacją i historią.

Rynek gastronomiczny w 2025 weryfikuje jeszcze szybciej

Jeżeli nie opowiemy własnej historii, inni zrobią to za nas. Powtarzam to bardzo często i niestety jest to prawda. Jeżeli nie zaczniemy u podstaw i nie zakomunikujemy naszym odbiorcom: „kto?” , „dlaczego?” „po co?” stoi za konkretnym logo, to możemy się szybko negatywnie zaskoczyć. Ludzie lubią mówić, a kiedy nie mają punktu zaczepienia (naszej historii) tworzą ją za nas i wymyślają.Gdzie w tym wszystkim elementy wizualne?

Wartość rynku gastronomicznego w Polsce to około 45-48 mld PLN. W 2025 roku restauracje pełnej obsługi to około 22-24 mld, fast casual: 14-15 mld, a kawiarnie i puby: 9-10 mld. Co to nam mówi? Rynek spory, ale rozkład pokazuje, że segment fast food+ casual ma bardzo mocną pozycję. Dlatego możemy zauważyć bardzo ciekawe pomysły na markę w mikro inwestycjach. Ilość lokali gastronomicznych też robi swoje. Po raz pierwszy mamy ponad 100 tys. punktów gastronomicznych w Polsce, co oznacza przyrost ok. +1,7% w stosunku do początku 2025 roku. Duża konkurencja, duża fragmentaryzacja rynku, a więc lokalizacja oraz marka/wyróżnik stają się kluczowe.

Klienci już nie chcą tylko jeść! Chcą doświadczenia, wartości, różnorodności. Stąd coraz więcej spójnych konceptów gastro.

Spójnych, tzn. z pomysłem na siebie. Jeżeli inwestor chce zabrać nas w podróż, a nie tylko nakarmić, to identyfikacja wizualna będzie kluczowym elementem budowania biznesu. Wyobraźmy sobie scenariusz, w którym wydajemy na szyld na wejściem kilka tysięcy złotych, a zapominamy o inwestycji w markę.

AI zmieniło zasady gry na zawsze!

ChatGPT to nie tylko szybkie grafiki z nowym lunch menu lub fotorealistyczna wizja burgera na talerzu. Branża HoReCa bardzo szybko wdrożyła np. automatyzację zamówień, systemy drive-thru oraz kasy samoobsługowe. AI pomaga też ograniczać marnowanie żywności. Dodajmy do tego automatyczne kioski, zamówienia głosowe oraz aplikacje mobilne i nagle jesteśmy w nowej erze. Roboty kuchenne lub AI wspomagające kontrolę jakości? Tak, to też już działa. Każda z tych nowych odnóg komunikacji wymaga nowych layoutów, grafik użytkowych, fotografii i motion designu, więc warto sobie zadać pytanie: czy chcę w ogóle brać udział w tym wyścigu? Czy po prostu zawieszę swój szyld nad wejściem i poczekam, co się stanie.

Krzysztof Skotnicki
(@pan.odbrandingu)
Brand Strategist, Art Director oraz Projektant z 15-letnim
doświadczeniem w kreowaniu wizerunku. Właściciel agencji
brandingowej Kingslayer Studio oraz założyciel i redaktor
naczelny magazynu The ARQ.

Poprzedni artykuł

Państwowa Inspekcja Pracy radzi

Czytaj więcej
Następny artykuł

Ten okropny KSeF!

Czytaj więcej

ul. Reja 6, 65-076 Zielona Góra
Tel. 884 782 630
E-mail: b.przybylska@opzl.pl