W świecie, który zmienia się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej, edukacja nie może pozostać oderwana od rzeczywistości. Wiedza książkowa, choć nadal jest fundamentem, nie wystarcza, by młodzi ludzie pewnie wkroczyli na rynek pracy. Współczesna edukacja stoi przed ogromnym wyzwaniem – jak przygotować młodych ludzi do wejścia na dynamicznie zmieniający się rynek pracy? Odpowiedzią na to wyzwanie są wizyty zawodowe, stając się realnym pomostem między szkołą a światem pracy,między nauką a praktyką,między potencjałem a jego realizacją.
Na początek pytanie: po co to wszystko? Czyli o celu wizyt zawodowych.
Głównym celem wizyt zawodowych jest przybliżenie uczestnikom – uczniom, studentom, nauczycielom i doradcom zawodowym – realiów pracy w różnych zawodach i branżach. To znacznie więcej niż tylko wycieczka – to świadome zanurzenie się w środowisko, które być może w przyszłości stanie się miejscem ich zatrudnienia. Wizyty zawodowe doskonale wpisują się w coraz bardziej potrzebny model edukacji zintegrowanej z rynkiem pracy. Teoria, choć niezbędna, bez praktycznego odniesienia często traci swoją siłę oddziaływania. Młodzież, która ma możliwość „dotknięcia” zawodu, lepiej rozumie jego sens i realia, a tym samym łatwiej podejmuje świadome decyzje dotyczące dalszego kształcenia oraz wyboru kariery. Z perspektywy szkoły to nie tylko unowocześnienie procesu nauczania, ale także wyjście poza szkolne mury i dostosowanie programów do zmieniających się realiów gospodarczych. To szansa na budowanie świadomych, zmotywowanych absolwentów, gotowych na wejście na rynek pracy z konkretnymi umiejętnościami i oczekiwaniami.
Z kolei dla pracodawców wizyty zawodowe stają się skutecznym sposobem na zaprezentowanie swojej branży młodym ludziom i nauczycielom. Dają też możliwość pozyskania młodych talentów i budowania wizerunku jako odpowiedzialnego, zaangażowanego społecznie pracodawcy. Wizyty zawodowe mają wielowymiarową wartość. Pełnią funkcję edukacyjną, ponieważ uczą przez doświadczenie i pokazują, jak teoria przekłada się na codzienną praktykę. Są ważne społecznie – integrują środowiska edukacyjne z biznesem i sprzyjają budowaniu lokalnych partnerstw. Niosą także ogromny ładunek zawodowy – pomagają młodym ludziom odkrywać pasje, rozpoznawać swoje predyspozycje oraz kierunki dalszego rozwoju. Dodatkowo spełniają funkcję motywacyjną – pokazują, że praca może być źródłem satysfakcji, rozwoju i spełnienia. Nie sposób pominąć także roli doradców zawodowych, którzy dzięki takim inicjatywom zyskują nowe narzędzia i pogłębioną wiedzę, co przekłada się na skuteczniejsze wspieranie młodzieży w podejmowaniu decyzji dotyczących ich przyszłości edukacyjnej i zawodowej. Współczesna edukacja nie może kończyć się na dźwięku dzwonka lekcyjnego.
Musi być dynamiczna, praktyczna i silnie osadzona w realiach współczesnego rynku pracy. Wizyty zawodowe są jednym z najskuteczniejszych sposobów, by tę ideę przekuć w realne działania. Ich rosnąca popularność i pozytywny odbiór ze strony uczniów, nauczycieli i pracodawców pokazują, że to nie chwilowy trend, lecz konieczność. To most między edukacją a zatrudnieniem oraz realna inwestycja w świadome, kompetentne społeczeństwo. Zachęcamy szkoły, uczelnie i przedsiębiorstwa do współpracy, bo przyszłość zaczyna się właśnie tu – w miejscu, gdzie edukacja spotyka się z praktyką.
Dzięki realizacji projektu „Umiejętności tworzą możliwości” realizowanego w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności przez Wojewódzki Urząd Pracy w Zielonej Górze uczniowie zyskali możliwość uczestnictwa w wizytach zawodowych, co umożliwiło im rozwój praktycznych kompetencji oraz lepsze zrozumienie różnych ścieżek kariery.
W ciągu niespełna pięciu miesięcy w organizowanych wizytach zawodowych wzięło udział aż 617 uczestników — wśród nich znaleźli się uczniowie szkół podstawowych i średnich, studenci oraz doradcy zawodowi.
Wizyty odbywają się w przedsiębiorstwach reprezentujących zróżnicowane branże, laboratoriach oraz parkach naukowych. Zaplanowano także wizyty w Branżowych Centrach Umiejętności, nowoczesnych placówkach edukacyjno‑szkoleniowych, które łączą edukację i praktykę zawodową.
Wizyty zawodowe realizowane są przez Wojewódzki Urząd Pracy w Zielonej Górze na terenie województwa lubuskiego w ramach projektu pt. „Umiejętności tworzą możliwości” realizowany jest w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, inwestycji A3.1.1 „Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie”.
Magdalena Rybczyńska
Doradczyni zawodowa, trenerka i menedżerka z ponad
15-letnim doświadczeniem w obszarze rynku pracy,
edukacji i aktywizacji społeczno-zawodowej.