Wiodąca w Europie platforma ze sprzętem dla profesjonalistów. O tworzeniu biznesu i działaniu zgodnie z wizją EXPONDO opowiada Nicholas Holdcraft / CEO Expondo.
{Ambitne marzenia stają się rzeczywistością. Jak wyglądała Państwa droga do międzynarodowego
sukcesu?}
Nasza droga do międzynarodowego sukcesu nie była łatwa. Zaczynaliśmy bardzo skromnie w Zielonej Górze z niewielkim kapitałem i tylko kilkoma osobami, które wspierały nasze marzenia o staniu się internetowym sprzedawcą. Założyciele expondo włożyli wspólnie wiele wysiłku i czasu oraz podjęli duże ryzyko tworząc od podstaw samofinansującą się firmę. Szczególnie w ostatnich 5 latach firma naprawdę mocno się rozwinęła, z małej działalności gospodarczej na samym początku, do prawdziwego przedsiębiorstwa prowadzącego sprzedaż w ponad 20 krajach w Europie. Ponad 60% naszej sprzedaży pochodzi z własnej platformy sprzedażowej. Niedawno, w 2019 rokuzałożyciele powołali profesjonalny zespół zarządzający „C-Level” i wdrożyli model struktury funkcjonalnej, aby jeszcze bardziej zdynamizować dalszy rozwój firmy. Expondo przekroczy w tym roku wymowną barierę 100 mln EUR sprzedaży na całym świecie, co będzie możliwe dzięki ponad 400 zmotywowanym członkom zespołu pracującym w Niemczech, Polsce i Chinach. W portfolio expondo mamy ponad 3500 produktów i będziemy zwiększać tę liczbę, w tym roku dojdzie nam kolejne 1500 produktów.
{Mając na uwadze dotychczasowe osiągnięcia firmy, co jest najważniejsze w budowaniu przewagi konkurencyjnej w Państwa branży?} {Czym firma expondo Polskawyróżnia się na tle konkurencji?}
Nasza przewaga konkurencyjna polega na tym, że jesteśmy w stanie kontrolować całą sieć dystrybucji, od naszych dostawców w Azji, aż po klienta końcowego. Na każdym etapie dostawy produktu od producenta do finalnego klienta, expondo ma pełną kontrolę nad tym procesem. Nie zlecamy na zewnątrz procesu pozyskiwania dostawców dla naszego biznesu, tak jak czynią to niektórzy z naszych konkurentów, ani nie przekazujemy obsługi naszych towarów zewnętrznym firmom oferującym usługi magazynowe. Co więcej, ponad 60% naszych przychodów generujemy poprzez własne sklepy internetowe expondo, a tylko pozostałą część na zewnętrznych platformach sprzedażowych tzw. marketplace’ach.
{Jak pandemia zmieniła Państwa sposób zarządzania biznesem, co okazało się największym problemem?}
Jak w wielu innych firmach także w expondo obecnie pracujemy głównie z domu, choć różni się to w zależności od roli, zakresu odpowiedzialności i działu. W czasie pandemii stworzyliśmy specjalny zespół zadaniowy „COVID Task Force team” i spotykaliśmy się znacznie częściej, aby sprawnie podejmować decyzje i prowadzić firmę przez ten trudny dla nas wszystkich okres. W tym czasie wdrożyliśmy także nowe produkty, które pomogły naszym klientom przetrwać okres pandemii. Popyt był duży, a podaż zbyt mała. Liczba takich artykułów była starannie przemyślana, ponieważ uznaliśmy, że powinniśmy trzymać się naszej pierwotnej strategii, jedynie częściowo modyfikując ją w odpowiedzi na oczekiwania klientów. Podczas pandemii zauważyliśmy istotne zmiany w wynikach sprzedaży. Odnotowaliśmy duży wzrost sprzedaży w kategorii „Produkty przemysłowe” oraz „Dom i Ogród”. Z drugiej strony zauważyliśmy spadek sprzedaży produktów z działu Gastronomia, gdyż średni i mały biznes z tej branży zamknął swoje podwoje i ograniczył wydatki w tym czasie.
{Ukończenie drugiej fazy budowy Centrum Logistycznego w tak trudnym 2020 roku, co dalej z inwestycją?}
Bardzo potrzebowaliśmy, aby zakończyć tę fazę programu rozbudowy magazynu. Jest on już wykorzystany w ponad 80%. Wraz z intensywną ekspansją na terenie Europy planujemy w przyszłości współpracować również z zewnętrznymi partnerami logistycznymi (tzw. 3PL). Z myślą o przyszłości, nasze nakłady inwestycyjne kierujemy na udoskonalanie wykorzystywanych przez nas technologii, dzięki którym stale podnosimy zarówno efektywność procesów zachodzących wewnątrz firmy, jak i stopień satysfakcji klientów dokonujących transakcji w naszych sklepach. Jednym z kluczowych filarów strategii na 2021 rok jest „nieustająca koncentracja na kliencie”.
{eCommerce w czasie pandemii – jak zmienił się obecnie rynek zakupów w sieci?}
Zdecydowanie nastąpił wzrost sprzedaży eCommerce w całej Europie i na świecie. W rezultacie expondo z pewnością skorzystało z tej tendencji, zwiększając ruch online i współczynniki konwersji. Jednak prawdziwym testem będzie to, co stanie się po zniesieniu ograniczeń wynikających z pandemii. Czy tradycyjne metody zakupów sprzed pandemii powrócą, a jeśli tak, to w jakim stopniu? Jednym z trendów, które znamy, jest fakt, że gdy kupujący przechodzą z tradycyjnych metod offline do eCommerce, zwykle nie wracają potem do zakupów offline. Widzimy również, że wszyscy znaczący detaliści inwestują spory kapitał w poprawę ich obecności w sieci lub oferują swoje własne, wewnętrzne platformy eCommerce.
{Jak w tych niepewnych czasach myślą Państwo o przyszłości swojego biznesu?}
W expondo jesteśmy bardzo pewni naszych projektów i wypracowanej strategii. Nasi ludzie w pełni nas popierają identyfikują się z naszą wizją, co daje poczucie pewności, że również w przyszłości będziemy wiodącą firmą branży. Mamy 10 lat przewagi nad niektórymi konkurentami i dążymy do tego aby to utrzymać. Podjęliśmy świadomą decyzję, aby zainwestować prawie cały nasz zysk z powrotem w organizację, a także szukać dodatkowego finansowania, aby nadal dynamicznie kreować nasz rozwój.
Joanna Zielińska