Biznes

Tarcza Antykryzysowa – rozliczenie środków

Tarcza Antykryzysowa – rozliczenie środków

W ostatnich miesiącach przedsiębiorcy intensywnie korzystali z pomocy przewidzianej w ramach „Tarczy Antykryysowej” na podstawie art. 15g, 15ga, 15gg oraz 15gga, udzielanej przez wojewódzkie urzędy pracy. Obecnie ruszył proces rozliczenia się z udzielonego wsparcia. Dofinasowanie uregulowane jest w ustawie z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1842, z późn. zm.) oraz w umowach obowiązujących w art. 15g i 15gga. Beneficjenci są zobowiązani do rozliczenia środków w terminie do 30 dni od zakończenia pobierania świadczeń z niewielkimi wyjątkami, gdy środki zostały przekazane później, niż przewidziano. Dofinansowanie należy rozliczyć elektronicznie przez portal praca.gov.pl, a w wyjątkowych sytuacjach w formie papierowej lub przez ePUAP. By proces rozliczenia przebiegał sprawnie Wojewódzki Urząd Pracy w Zielonej Górze przygotował „Mini-poradnik” usprawniający cały proces. Do podstawowych dokumentów należy formularz rozliczeniowy, stanowiący podstawę rozliczenia. Zawiera on szereg oświadczeń.

Wraz z nim należy złożyć następujące dokumenty:

– wykaz pracowników, w oparciu który podmiot złożył wniosek (dot. beneficjentów, którzy składali wnioski po 25 maja 2020 r.);

– wykaz pracowników, którym podmiot przekazał pomoc otrzymaną z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych za każdy miesiąc, w którym została przyznana pomoc (tzw. kalkulator rozliczeniowy);

– wyciągi bankowe obejmujące przelewy wynagrodzeń dla pracowników za wszystkie miesiące wsparcia lub czytelnie podpisane przez pracownika listy płac w przypadku, gdy wynagrodzenie było wypłacane w gotówce;

– zbiorcze potwierdzenie przelewów odzwierciedlające odprowadzenie składek ZUS za każdy miesiąc, w którym została przyznana pomoc;

– zbiorcze potwierdzenie przelewu zaliczek na podatek dochodowy za każdy miesiąc, w którym otrzymana została pomoc; pełnomocnictwo do złożenia rozliczenia wniosku o przyznanie świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy ze środków FGŚP oraz oświadczeń woli w imieniu przedsiębiorcy;

– oświadczenie przedsiębiorcy o spełnieniu obowiązku informacyjnego (RODO).

Niezwykle ważne jest, by podmiot rozliczając środki, ograniczył przekazywanie danych tylko do tych pracowników, których dotyczy wsparcie. Jeśli nie ma takiej możliwości, należy pamiętać o zanonimizowaniu danych pracowników postronnych (poprzez zaczernienie, zabiałkowanie lub usunięcie danych niezwiązanych z meritum sprawy) przed przekazaniem dokumentów do WUP zgodnie z zasadą „minimalizacji danych” art. 5 ust. 1 lit. a) – f) RODO.

Tarcza antykryzysowa w liczbach

W okresie od 2 kwietnia 2020 r. do 11 marca 2021 r. przedsiębiorcy z woj. lubuskiego złożyli łącznie 1.848 wniosków, dot. świadczeń (z art. 15 g) z tytułu przestoju ekonomicznego oraz świadczeń z tytułu obniżenia wymiaru czasu pracy, ubiegając się o wsparcie dla łącznej liczby 176.283 pracowników, na łączną kwotę wsparcia 296.530.257,79 zł. Ponadto w okresie od 24 czerwca 2020 r. do 11 marca 2021 r. przedsiębiorcy z woj. lubuskiego złożyli łącznie 1079 wniosków, dot. świadczeń (z art. 15gg) na pracowników nieobjętych przestojem i/lub obniżonym wymiarem czasu pracy, ubiegając się o wsparcie dla łącznej liczby 28.820 pracowników, na łączną kwotę wsparcia 102.555.562,97 zł.

Natomiast w okresie od 22 grudnia 2020 r. do 11 marca 2021 r. przedsiębiorcy z woj. lubuskiego złożyli łącznie 640 wniosków dot. świadczeń (z art. 15 gga) na ochronę miejsc pracy, przyznawanych w ramach pomocy publicznej, dla łącznej liczby 3582 pracowników, na łączną kwotę wsparcia 18.065.494,89 zł.

Poprawne wnioski opiewają na kwotę 273 565 586,11 zł (przestój ekonomiczny: 24 864 046,34 zł; obniżenie wymiaru czasu pracy: 151 620 567,79 zł, wnioski dot. świadczeń na pracowników nieobjętych przestojem i/lub obniżonym wymiarem czasu pracy: 86 940 261,98 zł (art. 15 gg); oraz z art. 15 gga: 10 140710,00 zł ). Do dnia 12 marca wypłacono 254 593 032,76 zł (2279 przedsiębiorców).

Wszystkie niezbędne do rozliczenia dokumenty można znaleźć na stronie Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Zielonej Górze pod zakładką Tarcza Antykryzysowa: (https://wupzielonagora.praca.gov.pl/dla-pracodawcow-i-przedsiebiorcow/tarcza)

W przypadku niejasności nasza infolinia udzieli niezbędnych wskazówek 68 456 76 96.

 

Dorota Bartosiak

Podinspektor Wojewódzkiego

Urzędu Pracy w Zielonej Górze

Poprzedni artykuł

Innowacje i ciągły rozwój, czyli o biznesie w branży IT

Czytaj więcej
Następny artykuł

To właśnie Expondo

Czytaj więcej

ul. Reja 6, 65-076 Zielona Góra
Tel. 784 641 622
E-mail: a.goliczewska@opzl.pl