Pracodawcy

Różnice pokoleniowe wyzwaniem dla managera

Różnice pokoleniowe wyzwaniem dla managera

Rozmawiając z osobami w swoim otoczeniu, na pewno zauważyłeś, że z niektórymi ciężko jest się porozumieć i odnosisz wrażenie, jakbyście posługiwali się zupełnie innymi językami. To nic innego, jak różnice pokoleniowe, których doświadczamy szczególnie w dużej organizacji, gdzie pracują pokolenia Baby Boomers, X, Y i Z. Każde z nich jest inne, każde wnosi coś wartościowego i do każdego trzeba mieć inne podejście – ale o tym za chwilę. Zastanawiałeś się kiedyś, ile wiesz o każdym z nich? Wypełnij krótki quiz i sprawdź, do którego pokolenia należysz!

1. W komunikacji z innymi osobami najczęściej sięgasz po:

a. Smartfona i wysyłasz wiadomości głosowe lub tekstowe za pomocą komunikatora.

b. Telefon lub rozmowę „face to face”.

c. Komputer, żeby wysłać wiadomość e-mail lub zadzwonić przez wideo-komunikator.

2. Według Ciebie, największym motywatorem do efektywnej pracy jest:

a. Wyróżnienie i docenienie przez przełożonego w formie premii.

b. Benefity, takie jak (np.): karty paliwowe, dofinansowanie do urlopu, ubezpieczenie na życie, prywatna opieka medyczna, darmowe posiłki w pracy.

c. Jasny i przejrzysty zakres zadań do zrealizowania i kontrolę przełożonego w zakresie ich prawidłowego wykonania, a nie spędzonego w pracy czasu.

3. Jeśli decydujesz się na zmianę pracy, to jest to spowodowane:

a. Tym, że musisz pracować przez 8 godzin w biurze.

b. Tym, że nie otrzymałeś umowy o pracę.

c. Tym, że czujesz, że atmosfera w pracy nie jest dobra.

4. Kiedy myślisz o wymarzonej pracy, to:

a. Chcę, żeby to co robię miało sens.

b. Chcę przychodzić do biura, gdzie mam swoje miejsce i przyjaznych współpracowników.

c. Chcę mieć elastyczny czas pracy, być rozliczany z wyników pracy i móc pracować zdalnie.

5. Kiedy musisz zaangażować się w projekt, który wymaga współpracy z większym zespołem, to:

a. Sprawia mi to przyjemność, lubię kontakty ze współpracownikami, szczególnie bezpośrednie spotkania w biurze.

b. Lubię pracować w zespole i nie ma dla mnie różnicy, czy spotkania odbywają się zdalnie, czy stacjonarnie.

c. Lubię pracować z innymi, ale jeśli mam wybór wolę pracować samodzielnie.

6. Kiedy mój przełożony/szef chce ze mną porozmawiać:

a. Nie ma problemu, byle nie po godzinach pracy. Cenię sobie swój czas wolny.

b. Bardzo stresują mnie takie rozmowy i wolę ich unikać.

c. Nie ma to dla mnie większego znaczenia, ale raczej czuję się bardziej komfortowo rozmawiając przez komunikator, niż „face to face”.

 

POKOLENIE

pytanie 1 pytanie 2 pytanie 3 pytanie 4 pytanie 5 pytanie 6

X

c a b b a

b

Y

b b c c b

a

Z a c a a c

c

 

Pokolenie Baby Boomers

Urodzeni w latach 1946-1964. Jest to najstarsze pokolenie na rynku pracy, którego przedstawiciele powoli odchodzą już na emeryturę. Dlaczego bardzo często ta generacja pracuje w jednej firmie przez większość życia? Ponieważ wyróżnia ich bardzo duża lojalność, a zbyt częsta zmiana pracy nie daje im pożądanego poczucia stabilizacji i bezpieczeństwa. W odróżnieniu od kolejnych pokoleń, atmosfera w pracy nie jest dla nich najważniejsza. Oznacza to, że największą motywacją do pracy są dla nich pieniądze. Generacja Baby Boomers zawsze wybierze podwyżkę, zamiast służbowego auta czy możliwości pracy zdalnej. Cechuje ich ogromne zaangażowanie w służbowe obowiązki, przez co mają problem z zachowaniem work-life balance.

Pokolenie X

Urodzeni w latach 1965-1984. Podobnie jak poprzednie pokolenie – są lojalni wobec pracodawcy, jednak w przeciwieństwie do Baby Boomers ważny jest dla nich rozwój oraz niezależność. Czy zatem lepiej radzą sobie z zachowaniem work-life balance? Oczywiście, ponieważ doceniają swój czas wolny, który lubią spędzać z rodziną. Co ciekawe, mimo że dość dobrze radzą sobie z technologią, to nie przepadają za spotkaniami on-line i zawsze wybierają kontakty face to face. Tym, co wyróżnia pokolenie X na rynku pracy, jest również koncentracja na robieniu kariery i osiągnięciu wysokiego statusu społecznego.

Pokolenie Y

Urodzeni w latach 1985-1999, tzw. pokolenie Milenium, pokolenie wielu paradoksów… Uważa się, że pokolenie Y na rynku pracy jest najlepiej wykształcone – duża część jego przedstawicieli ukończyła studia i zna języki obce. Milenialsi bardzo dobrze radzą sobie z wielozadaniowością i mają podzielną uwagę. Nie stanowi dla nich problemu praca czy nauka, przy jednoczesnym oglądaniu ulubionego serialu. Przeciętny Milenials zmienia miejsce pracy średnio co 3 lata… Co za tym stoi? Dla Igreków pieniądze nie są najważniejsze, w pracy ponad wszystko cenią sobie atmosferę, elastyczność oraz możliwość pracy zdalnej. Jest to pierwsze pokolenie, które neguje relację „Mistrz-Uczeń”, a zdecydowanie bardziej docenia partnerskie relacje z pracodawcą.

Pokolenie Z

Generacja Z to osoby urodzone po 1999 roku. Pierwsze pokolenie, które nie pamięta czasów bez technologii, smartfonów i Internetu. Dlaczego generacje Baby Boomers i X podchodzą sceptycznie do nowego pokolenia i często słyszymy „ah ta młodzież”? Bo bardzo często to, co nowe, budzi niepokój i obawy…. a okazuje się, że przedstawiciele pokolenia Z są bardzo kreatywni, innowacyjni oraz wielozadaniowi jak nikt inny! Głównym komunikatorem są dla nich social media i z reguły nie lubią pracy zespołowej. Szanują swój czas i nie lubią go marnować. Należy podkreślić, że pokolenie Z na rynku pracy uwielbia swobodę i niezależność. Jego przedstawiciele często wybierają pracę hybrydową, która pozwala im na łączenie obowiązków zawodowych z realizacją własnych pasji.

Podsumowanie

W dzisiejszych czasach różnice pokoleniowe są dużym wyzwaniem dla współczesnego managera. Pokolenia Baby Boomers, X, Y i Z scharakteryzowane powyżej mają swoje unikalne cechy, wartości, oczekiwania i preferencje. Managerowie muszą zrozumieć różnice pokoleniowe i dostosować swoje podejście, aby efektywnie zarządzać zespołem składającym się z przedstawicieli różnych pokoleń. Szereg wyzwań, które przed nim stoją, np.: praca zdalna, zarządzanie zespołami rozproszonymi i indywidualne podejście do każdego pracownika, wymagają od niego dużej elastyczności, wyrozumiałości i umiejętności skutecznej komunikacji. Bardzo ważnym aspektem jest również technologia oraz dostęp do odpowiednich narzędzi do zarządzania czasem pracowników, a także kontroli ich pracy i efektywności. Współczesny manager, nieważne do którego pokolenia należy, musi podążać za trendami i technologią, jednocześnie dbając o potrzeby pracowników z różnych pokoleń.

Violetta Panasiuk-Strzyżewska

Prezes Zarządu i założycielka firmy AUDIT HR Sp. z o.o.,
działającej od 1999 roku. Wieloletni pracownik naukowy
i wykładowca akademicki. Ceniony ekspert rynku pracy,
doradca firm i instytucji państwowych w zakresie
zarządzania zasobami ludzkimi.

Poprzedni artykuł

Elektromobilność w polskich realiach

Czytaj więcej
Następny artykuł

KONGRES HR 2023: Kwalifikacje pracownika nowej generacji

Czytaj więcej

ul. Reja 6, 65-076 Zielona Góra
Tel. 784 641 622
E-mail: a.goliczewska@opzl.pl