Przeniesienie sprzedaży do sieci okazuje się coraz bardziej pożądanym przez przedsiębiorców transferem. W części 1 cyklu: Jak zacząć działać online… opisaliśmy aspekty związane z obecnością w sieci. Dzisiaj skupimy się na drugiej stronie przedsięwzięcia, czyli obsłudze zamówień, wysyłce i związanymi z nią obowiązkami prawnymi.
Opinia klientów – czynnik sukcesu lub porażki
Wbrew pozorom są to nie mniej ważne aspekty działalności e-commerce. Najlepiej prowadzone kampanie online nie przełożą się na sukces sklepu, jeśli opinie o realizacji zamówień i obsłudze klienta będą niepochlebne. Zadowolony klient często pozostawia opinię dla siebie, uczynienie z niego orędownika marki wymaga wiele wysiłku. Niezadowolony podzieli się swoim rozczarowaniem z bliskimi osobami, a w dobie internetu z pewnością przeleje swój żal także na posty w social media oraz negatywne opinie na forach. Właśnie dlatego warto zadbać o detale procesu realizacji zamówienia, od szybkiej odpowiedzi na zapytania, przez terminową wysyłkę towaru, po obsługę zwrotów.
Logistyka e-commerce to złożony proces. Nawet jeśli do tej pory sprzedajesz swoje produkty klientom indywidualnym, to stacjonarna sprzedaż znacznie różni się od internetowej. Lokalnie nie konkurujesz z niezliczoną ilością sprzedawców posiadających zbliżony asortyment w podobnych cenach – w sieci już tak. Klienci mają niemal nieograniczone możliwości porównywania ofert. W związku z tym elementami przewagi konkurencyjnej stają się takie czynniki jak czas wysyłki towaru, czy szybkość reakcji działu obsługi klienta na pytania i reklamacje.
Logistyka e-commerce to wymagający temat
Kiedy sprzedaż wystartuje i okaże się zbyt duża, aby obsługiwać ją samodzielnie, szybko zatrudnij wsparcie. To oczywiście dodatkowe koszty, ale opóźnienia i niekompletne wysyłki mogą zniweczyć wszystkie starania, szybko psując opinię sprzedawcy.
Do obsługi e-sklepu możesz oddelegować pracowników dotychczas obsługujących inny kanał sprzedaży, ale uwaga – zadbaj o ich przeszkolenie. E-commerce swoją specyfiką odbiega od innych rodzajów sprzedaży, nieprzygotowany na to zespół może sobie nie poradzić.
Czym jest centrum logistyczne?
Alternatywnie skorzystaj z usług firmy, która profesjonalnie obsługuje sklepy internetowe. Centrum logistyczne e-commerce to miejsce, gdzie realizowane są wszystkie etapy logistyki sklepu internetowego, od przyjęcia towarów na magazyn, przez przyjęcie zamówienia od klienta, spakowanie towaru, wysyłkę, a jeśli to konieczne również sprawdzenie jakości zwracanego towaru i wciągnięcie go na stan magazynowy. Korzystając z usług takiej firmy możesz prowadzić sklep internetowy z biura lub nawet z domu, skupiając się na administracji strony sklepu i jej marketingu w sieci.
Nie zapomnij o kwestii odpadów…
Ważny obowiązek, o którym nie możesz zapomnieć, to rejestracja w BDO i zgłoszenie wysyłek do klientów e-commerce. Sklepy internetowe są na liście podmiotów, które muszą być zarejestrowane i wnosić stosowną opłatę. Jedynym wyjątkiem jest sytuacja, kiedy nie planujesz sprzedawać w Polsce, a jedynie za granicą. Wtedy opłata rejestracyjna zostanie Ci zwrócona. Nie zapomnij jednak sprawdzić, czy w docelowym kraju twoich wysyłek nie ma podobnego rejestru. Na przykład w Niemczech jest to LUCID – a kary za brak rejestracji mogą być znacznie wyższe, niż w Polsce.
Red.
Poprzedni artykuł
Obowiązek zgłaszania do ZUS umów o dzieło zawieranych od 1 stycznia 2021 r.
Czytaj więcej