„Zawsze jest coś dobrego, czego można się nauczyć od innych. Tylko od nas samych zależy, czego chcemy się nauczyć” – o międzynarodowej współpracy i rozwoju opowiada Dinesh Musalekar Prezes Lumel SA i Lumel Alucast.
Obecny LUMEL – dawne Zielonogórskie Zakłady Wytwórcze Mierników Elektrycznych A-21 to przedsiębiorstwo z blisko 70-letnią historią. Jego dzisiejsza obecność na rynku krajowym i zagranicznym, rozpoznawalność marki i produktów, członkostwo w międzynarodowej grupie kapitałowej oraz globalny zasięg to historia godna uznania. Co zatem przyczyniło się do rozwoju firmy i osiągnięcia obecnej pozycji Lumelu na rynku?
W całej grupie Rishabh do której należy Lumel SA i Lumel Alucast stawiamy na trzy podstawowe fundamenty: innowacje, rozwój ludzi i etykę w biznesie To siły napędowe, które zapewniają nam właśnie wzrost. Wzrost w postaci nowych rynków, nowych innowacyjnych produktów, nowoczesnych technologii. Rozwijamy się również, poszerzając naszą grupę o nowe podmioty. Stawiamy na długofalowy rozwój biznesu oraz wszystkich jego akcjonariuszy, pracowników, klientów, dostawców czy inwestorów.
Od 10 lat Lumel należy do międzynarodowej grupy i można powiedzieć, że jedną z jego cech jest wielokulturowość zespołu. Jak aspekt ten wpływa na codzienną pracę i czy różnice kulturowe są barierą podczas współpracy, czy odwrotnie – pozwalają osobom różnych narodowości uczyć się wzajemnie od siebie, np. dobrych praktyk w stylu pracy? Jak to wygląda w praktyce?
Obie spółki Lumel, pomimo bycia częścią grupy Rishabh, mają swoją bardzo silną tożsamość jako firmy polskie i europejskie. Choć nasz zespół zbudowany jest z pracowników wielu narodowości, takich jak Ukraińcy, Hindusi, Hiszpanie, Niemcy, Rosjanie, Węgrzy, Tajwańczycy, to Polacy stanowią 90% ogółu pracowników. Zbudowaliśmy kulturę akceptacji, ucząc się dobrych praktyk, nawyków z innych kultur i to bardzo dobrze działa. Zawsze jest przecież coś dobrego, czego można się nauczyć od innych. Tylko od nas samych zależy, czego chcemy się nauczyć.
Poza wielokulturowością zespołu, mamy do czynienia z szerszym zakresem współpracy pomiędzy naszymi zespołami z Indii, Chin, USA czy Wielkiej Brytanii. Mówię tu o obszarze prac badawczo-rozwojowych, badań laboratoryjnych, sprzedaży i marketingu. Taka wielokulturowość tworzy dobrą synergię i pomaga nam szybciej budować nowe produkty i efektywniej służyć klientom.
Obecnie Lumel tworzą dwie spółki: z jednej strony (ulicy) LUMEL S.A., z drugiej – LUMEL ALUCAST Sp. z o.o.; aparatura pomiarowa i odlewy wysokociśnieniowe. Jak łączą się te dwa obszary biznesowe, w których specjalizują się przedsiębiorstwa? Co skłoniło Państwa do rozdzielenia tych dwóch obszarów działalności i jakie możliwości niesie ze sobą to rozwiązanie?
Kiedy przejąłem zarządzanie firmą w 2014 roku, szybko zdałem sobie sprawę, że obie firmy mają ze sobą niewiele wspólnego. Produkty, procesy, klienci, dostawcy, kompetencje, wszystko było inne. Chciałem, aby oba biznesy tzn Lumel SA (automatyka) i Lumel Alucast (odlewnictwo ciśnieniowe) mogły rozwijać się szybciej i niezależnie, z dedykowanymi zespołami zarządzającymi, by w ten sposób skrócić i przyspieszyć zarazem procesy decyzyjne. Oczywiście, w sytuacji gdy nasi klienci z obszaru automatyki, potrzebują produktów np. w obudowie z aluminium, a klienci Lumel Alucast dodatkowych usług związanych z montażem elektroniki, obie firmy współpracują ze sobą, tak by dostarczyć klientom wszystko czego potrzebują.
Pozostając w temacie rozwoju, ubiegły rok był dla Państwa na pewno ważny ze względu na zakończenie realizacji Strategii 2020. Jakie cele udało się Państwu zrealizować w ramach tego programu?
Strategia 2020 była pierwszym 5-letnim planem, który wprowadziłem w życie. Mogę z dumą powiedzieć, że osiągnęliśmy około 80% tego, co zaplanowaliśmy w zakresie rozwoju firmy. To oczywiście zasługa całego zespołu Lumelu, Spośród najważniejszych elementów strategii 2020 chciałabym wymieć tylko:
- Lumel Alucast ze spółki generującej straty, stał się nowoczesnym biznesem generującym zysk i dwukrotnie wyższe przychody ze sprzedaży,
- przez ostatnich pięć lat, rok rocznie inwestowaliśmy w nowe technologie i park maszynowy od 8 do 10 mln, dzięki czemu dziś Lumel Alucast to nie tylko jeden z najlepszych zakładów odlewnictwa ciśnieniowego i obróbki skrawaniem w Polsce, ale również w Europie, a nawet na świecie.
- spośród pracowników wykreowaliśmy wielu liderów, którzy dziś zajmują kluczowe stanowiska w obu spółkach.
- w zakładzie automatyki Lumel SA powstało wiele nowych, innowacyjnych produktów, zgodnych ze standardami Przemysłu 4.0
- unowocześniliśmy laboratorium pomiarowe w Lumel SA oraz narzędziownię i laboratorium jakości w Lumel Alucast.
- otworzyliśmy nowe biura sprzedaży na Bliskim Wschodzie, w Niemczech, na Bałkanach, w Hiszpanii oraz w Australii i Indiach, dzięki którym globalnie rozwijamy nasz biznes.
- poszerzyliśmy portfolio produktowe o rozwiązania z obszaru średnich napięć i bramek radiometrycznych, poprzez przejęcie z firmy Relpol, dawnego zakładu Polon.
- zbudowaliśmy bardzo nowoczesny zakład automatyki Lumel SA
Oddali Państwo do użytku nową siedzibę, której nazwa – „Lumel 4.0” jest intrygująca. W jakim stopniu założenia przemysłu 4.0 znajdują zastosowanie w nowym zakładzie oraz produktach?
Nowy zakład jest jednym z ważniejszych kamieni milowych w rozwoju Lumel SA. Koncentruje się na rozwoju produktów i rozwiązań, które pomagają różnym branżom i firmom pracować zgodnie z koncepcją Przemysłu 4.0. Co to oznacza w praktyce?. Wszystkie nowe produkty mają specjalny interfejs komunikacyjny MQTT, powszechnie zwany IoT, który np. pozwala na zdalne odczytywanie pomiarów zużycia mediów, gazu, wody, ciepła i energii elektrycznej i ich analizę. Komunikacja z urządzeniami odbywa się przy wykorzystaniu przeglądarki internetowej i specjalnego oprogramowania i możliwa jest z każdego miejsca na świecie. Nowe produkty wykorzystują również algorytmy sztucznej inteligencji.
Ale wraz z nową siedzibą oddali Państwo do dyspozycji pracowników również Lumel Arenę
Lumel Arena to z kolei strefa relaksu dla naszych pracowników i ich rodzin. Nie tylko pomaga znaleźć równowagę pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym, ale również pozwala integrować zespoły i środowisko pracy. Cieszę się, gdy słyszę jak dzieci pracowników mówią „firma mojej mamy lub taty jest najlepsza, bo idziemy i gramy, w co chcemy” Koszt budowy Lumel Areny stanowił ok. 30% kosztów budowy całego nowego zakładu, ale uważam, że to świetna inwestycja dla pracowników i klientów.
Godnym podkreślenia jest, że Spółki Lumel inwestują w kapitał ludzki. Czy w zespole doświadczonych specjalistów jest miejsce również dla osób dopiero wkraczających na drogę zawodową? Mamy Uniwersytet Zielonogórski, który może pochwalić się m.in. wysoko notowanym Wydziałem Informatyki, Elektrotechniki i Automatyki oraz Wydziałem Mechanicznym. W sąsiedztwie są również szkoły techniczne i zawodowe, czy planują Państwo rozwijać współpracę z tymi jednostkami oraz uczniami i studentami?
Współpraca z młodymi ludźmi wkraczającymi dopiero na drogę zawodową trwa już od wielu lat, ale każdego roku wdrażamy nowe projekty w tym obszarze. Ludzie są najważniejszą częścią każdej organizacji i jak już wspomniałem, ich rozwój jest dla nas jednym z trzech kluczowych fundamentów rozwoju całej spółki. Obecnie w naszych klasach zawodowych, w trzech różnych szkołach kształci się około 80 uczniów.
Organizujemy również programy stażowe dla studentów Zielonogórskiego Uniwersytetu. Na naszej uczelni działa koło naukowe, którego członkowie mają dostęp do naszego laboratorium i działu R&D przy realizacji wspólnych lub uczelnianych projektów.
Przeprowadziliśmy również konkurs dla studentów, związany z projektem automatyzacji procesu w Lumel Alucast. Projekt został z powodzeniem wdrożony w życie, a jeden ze studentów, zaangażowanych w to przedsięwzięcie, został naszym pracownikiem.
W ostatnim okresie podpisaliśmy też współpracę z Zielonogórskim Uniwersytetem w zakresie współprowadzenia studiów magisterskich w obszarze inżynierii produkcji dla wybranych studentów – inżynierów elektryków i mechaników. Program rozpocznie się już w przyszłym roku.
Czyli stawianie jasno wyznaczonych celów definiuje i pomaga rozwijać przedsiębiorstwo w określonym kierunku. Widzicie dalej, widzicie więcej, jakie są Wasze plany na przyszłość?
Oczywiście, że tak. Opracowaliśmy już kolejną pięcioletnią strategię (Strategia 2025). Podzielona jest ona na lata, roczne budżety, kwartały. Do każdego zadania przypisana jest też konkretna osoba lub grupa osób. Zarządzanie przez cele pomaga nam zsynchronizować wysiłki wszystkich działów i pracowników dla osiągnięcia celów całej organizacji.
Ważne jest, by wyznaczyć właściwy kierunek i cele makro dla organizacji, tak by wszyscy szli w tym samym kierunku. Energia, motywacja i pasja dają nam wówczas siłę i „paliwo” do działania. Nasza Strategia 2025 kładzie największy nacisk na zieloną energię, automatyzację i koncentrację działań na dużych strategicznych rynkach, takich jak USA i Chiny.
Dinesh Musalekar absolwent Uniwersytetu Karnataka
w Indiach. Ukończył studia MBA i menedżerskie szkolenia
rozwoju biznesu w Wielkiej Brytanii. Jako Prezes Lumelu
podwoił wyniki finansowe spółki, która stała się jedną
z najbardziej innowacyjnych firm w Europie i w świecie.
Jego receptą na sukces jest zasada utrzymania właściwej
równowagi w życiu prywatnym i zawodowym.
Aleksandra Smerda