Co pomaga być dobrym coachem i badaczką? O „biznesie w sam raz” i potrzebie harmonii opowiada dr Joanna Róg-Ilnicka, właścicielka firmy Autentica.
Kobieta i kariera.Jaka jest twoja recepta na sukces?
Szczerze mówiąc, nigdy nie zastanawiałam się nad taką receptą. Myślę, że jest to stworzenie takiego miejsca dla mnie i dla moich klientów, aby chcieli ze mną rozmawiać, wysłuchać mnie, zadawać i odpowiadać na trudne pytania. Ważne jest też głębokie, aktywne słuchanie – bez takich umiejętności trudno jest być badaczką społeczną i coachem.
Twoje mocne strony w biznesie,to?
Przede wszystkim ciekawość drugiego człowieka. Otwartość na historie, które mi opowiada. Trafność w określaniu potrzeb klienta i pomoc w ich zaspokajaniu. I będę nieustannie powtarzać,
że jest to umiejętność słuchania na poziomie globalnym, czyli w taki sposób, że zanurzam się w to, co do mnie mówi klient czy też osoba badana w trakcie wywiadu pogłębionego. Podążam ścieżką
rysowaną przez rozmówcę/ rozmówczynię.
Tym, co jest dla mnie równie ważne, a o czym nieczęsto się mówi w solobiznesach, jest to, że nie potrzebuję wielkiego biznesu. Potrzebuję harmonii: w sam raz pracy, pieniędzy, czasu spędzonego
na pracy w firmie i nad firmą. Dzięki takiej świadomości buduję wartościowe relacje. Jakość moich usług jest lepsza, gdy mogę się skupić na kilku zadaniach, a nie na kilkudziesięciu.
Co najbardziej motywuje cię do pracy i ciągłego doskonalenia warsztatu?
Zmieniające się otoczenie to największy motywator. Realizując badania jakościowe, potrzebuję być na bieżąco z sytuacją społeczną, polityczną i ekonomiczną w kraju, a jednocześnie doskonalić swój warsztat badawczy. Motywują też historie, które klienci u mnie zostawiają. Chcę lepiej im pomagać, doszkalając się również jako coach.
Z którego projektu jesteś najbardziej dumna?
Nie mam jednego takiego konkretnego projektu w głowie. Zawsze jestem ogromnie usatysfakcjonowana, kiedy mój rozmówca /rozmówczyni, w trakcie wywiadu czy też po, czuje się wysłuchany, nadchodzi refleksja na temat kwestii o których opowiadał. Nieważne, czego dotyczy zlecone badanie. Dla mnie zawsze ogromnym przywilejem jest wysłuchanie czyjejś historii. Jestem dumna z relacji z klientami. Czasami wystarczy naprawdę niewiele: poświecić kilka chwil więcej, zadać dodatkowe pytania, aby zbudować biznesowo dobry kontakt. Te chwile są na zatrzymanie się, na budowanie zaufania.
Jakie są twoje dalsze plany? Czym zaskoczysz nas w przyszłości?
Jestem coachem w procesie certyfikacji. Kilka miesięcy temu zaczęłam praktykować jako coach. Czeka mnie jeszcze wiele zadań, aby uzyskać międzynarodową akredytację coacha, ale jest
to ciekawa przygoda. Kolejna ścieżka, na której mogę pomóc innym. Zajmuję się Life Coachingiem, Coachingiem Kariery i Coachingiem Naukowym. W przeszłości sama wielokrotnie potrzebowałam być wysłuchana przez kogoś, kto zadałby na tyle trafne pytania, abym mogła odpowiedzi na nurtujące mnie problemy znaleźć w sobie i wokół siebie. Teraz ja jestem tym kimś od zadawania pytań, czasami bardzo trudnych.
Joanna Róg-Ilnicka
Doktorka nauk społecznych, badaczka społeczna, trenerka
biznesu, coach. Realizuje badania jakościowe. Prowadzi szkolenia
dla potencjalnych zespołów badawczych oraz klientów
biznesowych dotyczące prowadzenia wywiadów pogłębionych.
Prowadzi procesy coachingowe – Life, Career, Scientific
Coaching.